تجربه کاربری - قسمت اول

تجربه کاربری - قسمت اول

6 اسفند 1397

تمام آن چیزی که برای توسعه ی یک محصول نیاز است

تجربه ی کاربری چیست ؟

تجربهٔ کاربری (به انگلیسی: User Experience) به اختصار UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است.

منبع : ویکی پدیا

 

 تجربه ی کاربری از کجا آمد؟

اصطلاح تجربه ی کاربری توسط دونالد نورمن در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ ابداع شد و کاربرد گستره‌تری پیدا کرد. می توان مشاهده کرد که بعد از گذشت حدود 30 سال ، اهمیت تجربه ی کاربری چقدر مهم و ضروری شده است.

دلیل این امر ورود به نسل بازاریابی از نوع رفع خواسته کاربر و مصرف کننده است. در  نسل اولیه ، هدف تنها تولید و تکنولوژی بود . شاید بتوان مهم ترین دلیل برای تغییر نسل های بازاریابی از محصول محور به مشتری محور بودن ، را تغییر نسبت عرضه به تقاضا دانست . مثالی ملموس از این تغییر در کنار خودمان اتفاق افتاده است . ما در ایران با توجه به عقب ماندگی صنعتی در طی سالهایی که داشته ایم، همواره میزان عرضه به تقاضایمان کم بوده است. حال آن که با رشد شرکت های کوچک تر و تکنولوژی بالاتر در بعضی از عرصه ها مخصوصا عرصه ی آنلاین و استارت آپ ها، میزان عرضه به تقاضا بسیار نزدیک شده است.پس می توان به سادگی تغییر و تحول در بعضی شرکت ها را مشاهده نماییم. به طور مثال در طی یک ماهه گذشته شاهد تغییر برندینگ اسنپ بوده ایم. این تغییر چندان هم ساده نیست اما تمام فعالیت ها و نتیجه ی آن ها تنها یک هدف دارد، بهتر کردن تجربه ی کاربر از برند اسنپ که فروش بیشتر و ماندگاری بیشتر برند را دربر خواهد داشت.

نکته ی جالبی که درمورد ایران می توان به آن اشاره نمود ، دوره های بحران اقتصادی و سیاسی زیاد و نزدیک به هم در این کشور است که تهدیدها و فرصت های زیادی را به وجود می آورند.در بین تمامی این تغییرات ما تصمیم گرفتیم تا با حداقل امکانات از فرصت ها استفاده کنیم و با توجه به ضعف های نت فارسی بتوانیم محصول و خدمتی مناسب ایجاد کنیم.مجموعه ای از کم و کاستی ها در زمینه های تولید محتوای فارسی ، شبکه های اجتماعی ایرانی و عدم تجمیع نظر عموم مردم ، ما را به فکر ایجاد یک بستر آزاد به نام "لیست می" برای تامین بخشی از این نیاز واداشت. درواقع این اولین قدم بود.

همیشه دقت داشته باشید که نیاز دلیل خرید نیست! این خواسته و هدف مصرف کننده است که او را به سمت شما سوق می دهد.

درواقع نیاز به ارتباط و در دسترس بودن،دلیل خرید تلفن همراه با برند IPhone نیست.شما برای رفع نیاز می توانید هر کاری انجام دهید،حتی گاهی اوقات از رفع نیازتان منصرف می شوید. بنابراین شرکتی مانند Apple تحقیقات و بررسی های زیادی انجام میدهد تا به عمق خواسته ی شما دست پیدا کند و با ارائه راه حل های خلاقانه تمام توجه شما را به خود جلب نماید. نیازی که از جایگاه اجتماعی و احساس خوب متفاوت بودن را به شما می دهد.

"لیست می" نیز از این مسیر گذر کرده است.گذری از نیاز به خواسته و بعد از آن توسعه تا بهترین تجربه ی کاربری را داشته باشد. می خواهم تمام این مسیر را جزء به جزء در اختیارتان بگذارم تا با یک نمونه ی عملی و تماما علمی آشنا شوید و بتوانید در مسیر هر محصول و یا خدمتی از آن استفاده کنید.

شروع داستان :

شروع کار ما از ...

 

پایان قسمت اول - برای خواندن بخش های جذاب مقاله، ما را دنبال کنید