متخصص طب سنتی معتبر کیست و چه می کند؟

متخصص طب سنتی معتبر کیست و چه می کند؟

12 مرداد 1400

قبل از تعریف متخصص تب سنتی باید به تعریف درستی از تب سنتی رسید. طب سنتی شامل جنبه های پزشکی ای است که ریشه در سنت هر قوم و کشوری دارد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی « مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایهٔ نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح

در ادامه قصد داریم تا شما را با وظایف و معیار های دکتر طب سنتی معتبر به طور کامل آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مبنای داروشناسی دکتر طب سنتی

به مانند یک دکتر طب مدرن، دکتر طب سنتی نیز باید شناخت خوبی از دارو های تجویز شده داشته باشد. در طب مدرن از دارو های شیمایی برای درمان بیمار استفاده می‌ شود در صورتی که در طب سنتی از داروهایی با منشاء گیاهی، معدنی و حیوانی برای درمان بیماری استفاده می شود.

اگر دکتر طب سنتی به خوبی با مبانی داروشناسی آشنایی داشته باشد با توجه به نیاز مراجعه کننده می تواند به صورت کامل مشکل را رفع کند. البته به این نکته باید توجه کرد که، در طب سنتی گسترش دارویی زیادی وجود ندارند اما یک متخصص طب سنتی به سادگی می تواند با ترکیب چند دارو تمامی مشکلات بیمار را رفع کند.

مبنای مزاج شناسی متخصص طب سنتی 

از دیگر مواردی که نشان می‌دهد یک متخصص طب سنتی معتبر است یا خیر، شناخت کامل مزاج شماست. شناخت کامل مزاج علاوه بر سهولت در تشخیص بیماری، سهولت در درمان را نیز به همراه دارد. در ادامه به معرفی انواع مزاج و هر آنچه که یک متخصص طب سنتی معتبر باید بداند می‌ پردازیم.

متخصص طب سنتی معتبر کیست و چه می کند؟

صفراوی ها؛ مزاجی گرم و خشک

این دسته از افراد دارای رنگ چهره‌ای متمایل به زرد دارند. صفراوی ها معمولا تحمل گرما را ندارند و کمترین خواب را درمیان مزاج های چهار گانه دارند. افرادی پر جنب و جوش هستند اما آستانه صبر آن ها بسیار پایین است.

دموی ها؛ مزاجی گرم و تر 

کسانی که دارای کزاج دموی هستند معمولا از اندام درشتی برخوردار هستند. این دسته از افراد دارای پوستی سرخ و سفید با موهایی پرپشت هستند. برای این دسته از افراد هوای متعادل بسیار دل پذیر است اما تا  حدود تحمل سرما را نیز دارند. انسان هایی شجاع و جسور هستند که به راحتی از پس رهبری هر گروهی برخواهند آمد.

بلغمی ها؛ مزاجی سرد و تر 

افرادی با مزاج بلغمی، افرادی چاق با پوست سفید و موهایی کم پشت هستند. این افراد نسبت به تشنگی بسیار مقاوم هستند و تحمل گرما برای آن ها بسیار آسان است. می توان گفت؛ مزاج بلغمی ها افرادی کم انرژی چاق و آرام هستند.

سودایی ها، مزاجی سرد و خشک

سودایی مزاج ها دارای اندامی لاغر هستند. این دسته از افراد دارای خواب کمی هستند و معمولا پوست تیره و خشکی دارند. 

توجه : تمام نکات ذکر شده فقط و فقط نشان های کلی افراد با مزاج های متفاوت هستند. برای تشخیص کامل مزاج و توجه بیشتر به نوع تغذیه خود شما حتما باید به یک دکتر طب سنتی معتبر مراجعه کنید. در پذیرش 24 می توانید لیست کاملی از متخصصین تب سنتی معتبر در ایران را مشاهده فرمایید.

وظایف متخصص طب سنتی 

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با طب سنتی این است که؛ این طب بیشتر به اصول پیشگیری می پردازد. با توجه به نکته ذکر شده اولین وظیفه یک متخصص طب سنتی ارائه راه کار هایی برای پیشگیری است. دکتر طب سنتی معتبر پس از صحبت و مشاوره با شما، مزاج شما را تعیین می کنید. این تعیین مزاج در ارائه راه های پیشگیری کمک شایانی به متخصص طب سنتی خواهد کرد. 

متخصص طب سنتی معتبر کیست و چه می کند؟

در گام بعدی اگر شما به بیماری مبتلا شوید و به پزشک طب سنتی مراجعه کنید. متخصص طب سنتی با توجه به شرایط عمومی شما، حساسیت های دارویی و مزاج اقدام به تجویز داروهای گیاهی، معدنی یا حیوانی می کند. 

در برخی از موارد مشاهده می شود که دکتر طب سنتی اقدامات یداوی یا همان دستی را برای درمان شما اعمال می کند. از جمله اقدامات یداوی می توان به زالو انداختن، حجامت، ماساژ (دلک)، فصد و ... اشاره کرد.

در طب سنتی ایرانی اسلامی ذکر شده است که دکتر طب سنتی باید به وسیله غذا بیمار خود را درمان کند. این مورد مهم ترین وظیفه یک متخصص طب سنتی معتبر است، از این رو بسیاری از متخصصین طب سنتی در ابتدا هیچ گونه دارویی برای شما تجویز نمی کنند. در برخی از موارد مشاهده می شود که بیماری به وسیله غذا درمان نمی شود. در چنین مواردی دکتر طب سنتی از دارو به عنوان مکمل برای درمان استفاده می کند.