فیلم های کریستوفر نولان در سال 2020

فیلم های کریستوفر نولان در سال 2020

26 فروردین 1399

کریستوفر نولان از بحران کرونا نوشت: سینماها را باید زنده نگه داشت

همه چیز درمورد کریستوفر نولان

 

او کیست؟

کریستوفر ادوارد نولان (به انگلیسی: Christopher Edward Nolan) (زادهٔ ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ بریتانیایی - آمریکایی است. او یکی از مهمترین کارگردانان حال حاضر دنیاست و فیلم‌هایش با استقبال بسیار مثبت تماشاگران و منتقدان همراه بوده‌است. آثار او تاکنون بیش از ۴ میلیارد دلار فروخته‌اند و ۲۶ نامزدی اسکار به دست آورده‌اند.

نولان در لندن به دنیا آمد. پدرش (برندن جیمز) که بریتانیایی بود در زمینهٔ تبلیغات کار می‌کرد. مادرش اهل آمریکا و مهماندار هواپیما و معلم انگلیسی بود. او مدام بین لندن و شیکاگو، ایلینوی در حال رفت‌وآمد بود و تابعیت بریتانیا و آمریکا را دارد. نولان یک برادر بزرگتر به نام متیو و یک برادر کوچک‌تر به نام جاناتان دارد. نولان فیلم‌سازی را از سن ۷ سالگی و با دوربین ۸ میلی‌متری پدرش آغاز کرد. او با فیلمبرداری از اسباب‌بازی‌هایش فیلم می‌ساخت. از ۱۱ سالگی تصمیم گرفت تا فیلمسازی حرفه‌ای شود.

نولان به کالج دانشگاهی لندن رفت و رشتهٔ ادبیات انگلیسی را انتخاب کرد. علت انتخاب این دانشگاه، ساختمان‌های مجهز فیلم‌سازی‌اش بود. نولان در دوران دانشجویی رئیس انجمن فیلم دانشگاه بود و به همراه دوست‌دخترش اما توماس، فیلم‌های ۳۵میلی‌متر نمایش می‌داد و با استفاده از پول آن در طول تابستان، فیلم‌های ۱۶میلی‌متر می‌ساخت.

 

معرفی ده فیلم از کریستوفر نولان به مناسبت تولد 50 سالگی او

1.فیلم شوالیه تاریکی" The Dark Knight"

امتیاز: 9/10

امتیاز نقد: 8.2/10

فیلم اکشن و جنایی شوالیه تاریکی به کارگردانی و نویسندگی جاناتان و کریستوفر نولان محصول سال 2008 است که در ادامه داستان بتمن آغاز می کند و ظهور شخصیت جوکر ساخته شده است. کریستین بل, مایکل کین, مگی جیلنهال, گری اولدمن, مورگان فریمن, آنتونی مایکل هال, هیث لجر در این فیلم به ایفای نقش می پردازند. این فیلم موفق به فروش چندین میلیارد دلاری شد و نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد. هیث لجر برای بازی در نقش جوکر برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و   کریستوفر نولان برای این فیلم نامزد دریافت جایزه انجمن کارگردانان، نویسندگان و تهیه کنندگان فیلم شد. شوالیه تاریکی سرانجام در اسکار 2009 پس از نامزدی در هشت بخش موفق به دریافت جایزه بهترین ادیت صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد( هیث لجر ) شد. یکی از ویژگی فیلم های نولان استفاده از برخی نکات فیلم های قبلی در ساخته های جدید وی است و گفته می شود که این فیلم در ادامه جادو و فریب های مرگباری است که در فیلم پرستیژ نشان داده شده است.

 نمایی از فیلم شوالیه تاریکی

 

2.فیلم دانکرک" Dunkirk"

امتیاز: 8/10

امتیاز نقد: 94

فیلم تاریخی و اکشن دانکرک به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کریستوفر نولان و با بازی  کنت برانا, تام هاردی, هری استایلز, مارک رایلنس, جک لودنو فیون وایتهد محصول سال 2017 است. نولان برای خلق تصاویر واقعی برای این فیلم سوار بر هواپیماهای جنگنده شد. دانکرک موفق شد در سال 2018 پس از نامزدی در هشت بخش برنده جایزه اسکار بهترین میکس صدا، ادیت صدا و ادیت فیلم شود. در خلاصه داستان آمده"سربازان متحد از انگلیس، کانادا، بلژیک و فرانسه توسط سربازان مسلح آلمانی در سواحل دانکرک محاصره شده‌اند و بدین صورت عملیات تخلیه دانکرک از 26 مه تا 4 ژوئن 1940 شکل می‌گیرد".

 

3.فیلم در میان ستارگان"Interstellar"

امتیاز: 8.6/10

امتیاز نقد: 74

درام ماجراجویی و علمی تخیلی در میان ستارگان به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی کریستوفر نولان و با بازی متیو مک کانهی, ان هاتاوی, جسیکا چستین, الن برستین, مایکل کین, مت دیمون,کیسی افلک, مک کنزی فوی محصول سال 2014 است. این ششمین فیلم نولان است که مایکل کین در آن به ایفای نقش پرداخته است. داستان فیلم درباره خلبان سابق ناسا است که دخترش را ترک کرده و به یک ماموریت فضایی می رود تا آینده بشر را نجات دهد. در میان ستارگان پس از نامزدی در شش بخش از جوایز اسکار سرانجام توانست جایزه بهترین جلوه های ویژه بصری را از آن خود کند.

 

4.فیلم تلقین" Inception "

امتیاز: 8.8/10

امتیاز نقد: 74

اکشن مهیج و علمی تخیلی تلقین به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی کریستوفر نولان محصول سال 2010 است. لئوناردو دی‌کاپریو, الن پیج, جوزف گوردون لویت, ماریون کوتیار, تام هاردی, کِن واتانابه و مایکل کین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. تلقین شروع شهرت کریستوفر نولان بود. در این فیلم دخترعموی وی" میراندا نولان" نیز نقش آفرینی کرده است. این فیلم در هشت بخش نامزد جایزه اسکار شده و در چهار بخش بهترین جلوه های بصری، بهترین ادیت صدا، بهترین میکس صدا و بهترین فیلمبرداری برنده جایزه اسکار شد. در خلاصه داستان آمده"دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر است که اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی را با استفاده از تکنولوژی خواب می رباید"

 

5 .فیلم یادگاری "Memento"

امتیاز: 8.5/10

امتیاز نقد: 80

فیلم مهیج و رمزآلود یادگاری به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان و تهیه کنندگی سوزان و جنیفر تاد محصول سال 2000 است. این دومین فیلمی است که نولان کارگردانی کرده است و براساس داستان کوتاهی به نوشته برادرش ساخته شده است. او برای ساخت این فیلم از مخاطبین فیلم قبلی اش درخواست پول کرده بود. در این فیلم گای پیرس, جو پانتولیانو, کری ان ماس, کلوم کیت رنی به ایفای نقش پرداخته اند. یادگاری در سال 2002 در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین ادیت فیلم نامزد جایزه اسکار شد. در خلاصه داستان آمده:لئونارد شلبی بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته است پیدا کند و انتقام بگیرد.

  

6.فیلم پرستیژ" The Prestige "

امتیاز: 8.5/10

امتیاز نقد: 66

درام علمی تخیلی و رمزآلود پرستیژ به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی کریستوفر و جاناتان نولان محصول سال 2006 است . فیلم داستان دو شعبده باز و رقابت بین آن دو را نشان می دهد. کریستین بل, هیو جکمن, مایکل کین, اسکارلت جوهانسون, اندی سرکیس در پرستیژ نقش آفرینی کرده اند. پرستیژ در سال 2007 در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه نامزد جوایز اسکار شد.

  

7.فیلم "شوالیه تاریکی برمی خیزد "The Dark Knight Rises"

امتیاز: 8.4/10

امتیاز نقد: 74

اکشن مهیج شوالیه تاریکی بر می خیزد در سال 2010 به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی کریستوفر نولان و جاناتان نولان ساخته شد. این آخرین قسمت از سه گانه بتمن است که توسط وی ساخته شده است. نولان فیلم های بتمن را از فیلم های ابرقهرمانی ریچارد دونر الهام گرفته است. کریستین بل, مایکل کین, گری اولدمن, تام هاردی, ماریون کوتیار, مورگان فریمن,جوزف گوردون لویت در" شوالیه تاریکی برمی خیزد "به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم در سال 2013 نامزد جایزه بفتا بهترین جلوه های بصری شد.

 

8.فیلم بتمن آغاز می کند"Batman Begins"

امتیاز: 8.3/10

امتیاز نقد: 70

اکشن ماجراجویی بتمن آغاز می کند به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی نولان و دیوید اس. گویر محصول سال 2005 است. کریستین بل, مایکل کین, لیام نیسون, گری اولدمن, مورگان فریمن, کیتی هولمز در این فیلم به ایفای نقش می پردازند. بتمن آغاز می کند توانست در مراسم اسکار نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری شود. این اولین سری از  سه گانه بتمن است که توسط کریستوفر نولان ساخته شد. وی برای ساخت این فیلم از گرافیک های کامپیوتری استفاده نکرده است.

 

9.فیلم تعقیب "Following"

امتیاز: 7.6/10

امتیاز نقد: 66

تریلر جنایی و رمزآلود تعقیب اولین ساخته کریستوفر نولان در سال 1998 است. این فیلم با هزینه شخصی نولان ساخته شد و به دلیل استقبال خوبی که از آن شد وی توانست فیلم بعدی خود را نیز بسازد. از بازیگران آن می توان به جرمی توبالد، آلکس هاو، لوسی راسل و جان نولان اشاره کرد. "تعقیب" داستان نویسنده ای است که برای پیداکردن شخصیت داستانش افراد را در خیابان ها دنبال می کند.

 

10.فیلم بی خوابی"Insomnia"

امتیاز: 7.2/10

امتیاز نقد: 78

درام مهیج،رمزآلود و روانشناسانه بی خوابی به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی هیلاری سیتز محصول سال 2002 است که در آن آل پاچیــنو, هیلاری سوانک, رابین ویلیامز نقش آفرینی می کنند. داستان فیلم درباره یک افسر ادارهٔ آگاهی است که از بیخوابی رنج می برد و در منطقهٔ بالای خط قطب شمال در تابستان، که همیشه روز است، به دنبال سرِنخ برای قتل دختری جوان می‌گردد.

 

در این لیست به بهترین فیلم های کریستوفر نولان رای بدهید

رابطه نولان با تکنولوژی

نولان ترجیح می‌دهد که از گوشی همراه یا ایمیل استفاده نکند. او می‌گوید:

این به آن معنا نیست که من ضد تکنولوژی هستم یا آن را دوست ندارم. فقط هیچوقت به آن علاقه‌ای نداشتم. وقتی در سال 1997 به لس‌آنجلس نقل مکان کردم، هیچکس گوشی همراه نداشت و من هم هیچوقت به سمت تکنولوژی جذب نشدم.

نولان همچنین استفاده از گوشی همراه را در زمان فیلمبرداری و ضبط ممنوع می‌کند.

 

10 فیلم محبوب کریستوفر نولان

 2001: A Space Odyssey محصول سال 1968

The Black Hole محصول سال 1979

Blade Runner محصول سال 1982

Chinatown محصول سال 1974

The Hitcher محصول سال 1986

Lawrence of Arabia محصول سال 1962

On Her Majesty’s Secret Service محصول سال 1969

Star Wars: Episode IV – A New Hope محصول سال 1977

The Man Who Would Be King محصول سال 1975 و Topkapi محصول سال 1964.

 

همسر نولان همکاری زیادی با وی در ساخت فیلم‌هایش دارد

شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایل موفقیت نولان در کارش، آشنا شدن و ازدواج با اِما توماس است. البته که کسی منکر استعداد عالی خود کریستوفر نولان نیست، اما رابطه وی با همسرش هم تاثیر زیادی در موفقیت‌هایش داشته است. این دو در دانشگاه با یکدیگر آشنا شده و پس از مدتی ازدواج کردند و پس از آن نوبت به همکاری این دو برای ساخت فیلم کوتاه Doodlebug رسید. پس از این فیلم آقا و خانم نولان با همکاری هم فیلم Following را ساختند و پس از آن هم نوبت به Memento رسید که تاثیر زیادی در رسیدن نولان به شهرت داشت.

 

همه چیز درمورد کریستوفر نولان

 

جدیدترین ساخته نولان به اسم تنت یا انگاشته (TENET)

فیلم جدید نولان به اسم «تنت یا انگاشته» محصول 2020؛ «انگاشته» یا «تنت»، اثر جدید و قابل تحسین «کریستوفر نولان» کارگردان سرشناس سینمای جهان و خالق آثار ماندگاری از جمله: «سه گانه ی بتمن»، «تلقین»، «میان ستاره ای»، «حیثیت»، «دانکرک» و «ممنتو» است. شاهکار جدید نولان توانسته در اولین هفته ی اکران خود آن هم در شرایطی که کرونا بسیاری را خانه نشین کرده، رکورد فروش را بزند. فیلم انگاشته با بازخورد مثبت منتقدین و مخاطبین مواجه شد به شکلی که مطرح ترین منتقدین معتبرترین خبرگزاری های دنیا همچون «امپایر»، «گاردین»، «نیویورک تایمز» و «شیکاگو سان تایمز» به تجلیل از این فیلم و نبوغ فیلمسازی و بازی درخشان تیم بازیگری پرداختند. سایت های شناخته شده ی ارزیابی و امتیازدهی بزرگی همچون «IMDB»، «Rotton Tomatoes» و «Metacritic» به ترتیب به این فیلم نمرات 81، 8.0 و 69 را داده اند. فیلم انگاشته، فضای تاریک و روشن جاسوسی بین المللی را به تصویر میکشد که در آن جاسوس عملیاتی و ناشناس «سی آی اِی» که کسی هویتش را نمی داند توسط سازمانی مرموز به نام «تِنت» به کار گرفته میشود تا در مأموریتی جهانی و فرا زمانی انجام وظیفه کند. مأموریتش؛ جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم به دست یک حکمران فاسد و خائن روسی است که توانایی «دیدن آینده» را دارد.