جمع سپاری و نظرسنجی آنلاین به وسیله ی لیست می

جمع سپاری و نظرسنجی آنلاین به وسیله ی لیست می

11 بهمن 1397

قدرت گرفته از شبکه اجتماعی لیست می

جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (به انگلیسی: Crowdsourcing) ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است. جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمی‌تواند جمعیت خویش را بسازد. این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می‌شود و هم بی‌تجربه .

این کار معمولاً از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام می‌شود. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیت‌هایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد. غیر متمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مواهب جمع‌سپاری می‌باشد. مدل کسب وکار جمع‌سپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فراورده‌های نوآورانه دارد.

جمع سپاری در تلاش برای جذب ایده‌های جدید در فرایند نوآوری بسیاری از بنگاه‌ها امروزه در حال گسترش حوزه‌های مدیریت دانش و برون‌سپاری خلاقیت است. این ایده توسط «هاو» در سال ۲۰۰۶مطرح شده‌است.

برخی از روش‌ها و موارد استفاده از جمع‌سپاری

  • فراخوان جمعی: یک چالش خاص که اغلب با یک مسابقه و جایزه مالی همراه است به جمعیتی اعلان می‌شود.
  • بارش فکری جمعی:یک جلسه زنده (برخط) طوفان فکری، که در آن تعامل بین شرکت‌کنندگان مهم است. اغلب یک شرکت از مشارکت کنندگان در خصوص کالای جدید یا ایده‌هایی برای خدمات بهتر استفاده می‌کند.
  • تولید جمعی:که در آن جمعیتی یک فراورده یا بانک داده‌ها را با یکدیگر تولید می‌کند یا به ایجاد بازاری از مشارکت‌های فردی می‌پردازند.
  • تأمین مالی جمعی: که به جای اوقات فراغت، تواناییها و دانش جمعیت، پول ذخیره (اضافه) آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استفاده از دانش جمعی کاربران آنلاین: با ظهور فناوری وب۲٫۰ تعداد مشارکت کنندگان در جوامع آنلاین در حال رشد می‌باشد و اطلاعات و داده‌ها و دانش به اشتراک گذاشته شده در این اجتماعات بیشتر و بیشتر متمایز و متفاوت می‌گردد. جمع‌سپاری به کاربردی و اجرایی کردن خرد جمعی دلالت دارد و سازوکاری برای بکارگیری اهرم دانش جمعی کاربران آنلاین به سمت نتایج سوددِه می‌باشد.
  • ایده‌یابی و تولید فراورده تنها خروجی جمع‌سپاری نمی‌باشد. بر اساس نظریات «هاو» جمع‌سپاری تنها یک راهبرد نیست بلکه این واژه چتری است برای گروه بسیار متفاوتی از نظریات و دیدگاهها که یک خصوصیت اصلی را با خود بهمراه دارند «آنها وابسته به مداخله جمعیت هستند». آقای” هاو “تاکسیمونی را ارائه می‌دهد که متمرکز بر ۱-خرد جمعی ۲- ایجاد جمعیت ۳- نظرسنجی و انتخاب جمعیت ۴- تأمین سرمایه توسط جمعیت می‌باشد.
  • استفاده از ابزارها و فرم ساز های آنلاین : در این راستا سایت ها و ابزارهای آنلاینی مانند لیست می ، به وجود آمده اند تا با امکاناتی مانند شبکه اجتماعی ، لیست ها و نظرسنجی هارا جمع سپاری کرده و بهترین بازخورد را با رای گیری جمع آوری نماید.

منبع: ویکی پدیا فارسی

اینفوگرافی جمع سپاری و نظر سنجی لیست می